سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که به کار کسانى خشنود است ، چنان است که در میان کار آنان بوده است ، و هر که در باطلى پا نهاد ، دو گناه بر گردن وى افتاد ، گناه کردار و گناه خشنودى بدان کار . [نهج البلاغه]
فرو پاشی خانواده - دانش نامه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 332191
بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 14
........... درباره خودم ...........
فرو پاشی خانواده - دانش نامه
........... لوگوی خودم ...........
فرو پاشی خانواده - دانش نامه
........ پیوندهای روزانه........
صدام [141]
[آرشیو(1)]


............. بایگانی.............
جک
مطالب پزشکی
کوروش
ورزش ایران باستان
چشمه
عکس
خیام
عربستان
دخانیات
خلاصه ی از تاریخ ایران
دانلود سریال های باغ مظفر
پیکاسو
Age of Mytholog کد های تقلب
زندگی نامه پل سزار
درباره ی صیف الله
طبیعت تاوان
لیزر
کوه اورست
تاریخ چیست
خواص ماهی
خواص سویا
مکانیک
بی اشتهایی
حمله ی نظامی به ایران
قانون پاپکر
فیبر نوری
انرژی هسته ای
مایعات و شیمی درمانی
اهرام ثلاثه
قد انسان
اندازه گیری شعاعزمین
تغذیه ی درست
قیامت
بیماری سارس
ابوبکر
نفت
امواج مغناطیسی
بی عنوان
معنی سوره ی قیامت
معنی سوره ی ال عمران و فاتحه
داستان
داونچی
الکترون
نور
از سیر تاپیاز صدام
جنگ و مرگ
تندرستی و ازادی
علوم کامپیوتر
کسب در امد ازاینترنت
دانلود جدید ترین نرمافزار ها ی موبایل
کد تقلب GTA5
تاریخ باستان
کاربرد نظر سنجی در اینترنت
فلیور و هدایت
فضای شهر ما و ذهن ما
شب قدر
باختین وزندگی روز مره
ترافیک و شهری بی انظباط
بنیامین وزندگی روز مره
فرو پاشی خانواده
سنت انسان ها
زغال سنگ
دانستنی های مفید
سکوت انسان ها
الکترونیک
برق
کتاب اسطوره شناسی سیاسی
یک نظر علمی درباره ی فرهنگ
کتاب جامعه ی مدنی جوان
کتاب خط قرمز
مشکلات پسته کاران حل خواهد شد
کتاب قرن روشن فکران
کتاب زندگانی تولستی
کتاب خاطرات جوانی
کتاب هنر و تاریخ
کتاب در امدی بر انسان شناسی
موفقیت کاشت مستقیم برنج در گلستان
کتاب قوم شناسی سیاسی
کتاب محکومان
کتاب علوم انسانی
کتاب امپراطوری نشانه ها
از فرهگ تا توسعه
کتاب خشونت سیاسی
ایران بیش از 33 نژاد بز وگوسفند دارد
کتاب تاریخ اندیشه ونظریات انسان
کتاب انسان شناسی شهری
کتاب نظم جهانی
مکانیزاسیون
زمستان 1385

.......جستجوی در وبلاگ .......

............. اشتراک.............
 
............آوای آشنا............

........... طراح قالب...........


 
  • فروپاشی خانواده، اسطورة خانواده

  • نویسنده : محمد:: 85/10/25:: 12:13 عصر

    فروپاشی خانواده، اسطورة خانواده

     سریال نرگس از معدود سریالهای ایرانی است که همانند بسیاری از فیلمهای سینمائی دهة 80 در آن با فروپاشی اقتدار خانواده، تزلزل یا فقدان خانواده مواجه‏ایم. سگ کشی و خانه روی آب نمونه‏های خوبی برای فیلمهای سینمائی‏اند. فیلمهائی که درآنها به ظاهر فرد از دست اقتدار پولادین خانواده نجات یافته است اما درواقع متن فیلم با حسی نوستالژیک و درکی رمانتسیتی به خانواده می‏نگرد. اضمحلال خانواده ممکن است به دلایل مختلفی صورت گرفته باشد: دلایل طبیعی چون مرگ زود هنگام، دلایلی چون جنگ و طلاق یا اختلاف شدید خانوادگی . اینها نشانگرهای مهم در سریال‏ها و فیلم‏های اخیر در ایران هستند.

     در سریال نرگس دو خانواده نرگس و شوکت در مرکز متن فیلم قرار دارند. نرگس به دلایل طبیعی سایة خانواده را برسر ندارد و خانواده شوکت به دلیل مسائل خانوادگی فاقد خانواده‏ای ایمن برای فرزندان است. اشتباه نباید کرد، خانواده شوکت خانواده پدرسالار نیست. متن نمی‏خواهد از دریچه نقد پدرسالاری به موضوع نگاه کند. در سریال‏های پیش همواره موضوع پدرسالاری به‏گونه‏ای مطرح بوده‏است اما به دلیل اقتدار اسطورة خانواده و  اهمیت نقش پدر هیچ‏گاه اساسا در معرض نقد شدید قرار نگرفته است. شوکت نماینده بازاری بی‏دین است. بازاری یا تاجری که اساسا نشانه‏ای بردینداری او و تمسک او به آموزه‏های سنتی دین یا نهادهای سنتی دینی نمی‏توان یافت.  از همین زوایه‏است که شخصیت شوکت برجسته می شود. همان‏طور که در متن پیشین گفتم این تیپ  بازاری اخیرا در متن تلویزیونی  نشان داده‏شده است. همیشه در سریال‏ها با دو تیپ مواجه بودیم، تیپ بازاری که هم مذهبی و هم سنتی است و تیپ سرمایه‏دار تازه به‏دوران رسیده‏ای که هیچ نسبتی با سنت و همین‏طور مذهب ندارد. می‏دانیم که بازار نقش مهمی در انقلاب اسلامی ایران داشته‏است و دوشادوش روحانیت شبکه‏ای از مبارزه با رژیم گذشته و همین‏طور دوران جنگ  را شکل داده و بعد حفظ بنیادهای حکومت جدید را بر عهده داشته‏است. از این رو همیشه بازاری در کنار روحانیت دیده شده‏است. در سریال نرگس ما با سرمایه‏دار تازه به دوران رسیده بعد انقلابی مواجه نیستیم. بلکه نوعی بازاری با همان ساختار سنتی مواجه‏ایم. چرا که شوکت نه تجمل گراست و نه چندان از محیط کار مدرن برخوردار است(دفتر او در برج‏های بلند قرار ندارد ودوروبر او را کامپیوترهای جدید اشغال نکرده‏اند). اما چیزی که شوکت از آن برخوردار نیست ارتباط با نهادهای سنتی مذهب و تمایل به رفتارهای مذهبی است( معمولا بازاری های مذهبی تسبیح به دستند، کلمات مذهبی بر زبان می آورند و نشان داده‏می‏شوند که هنگام نماز در مسجد حاضر می‏شوند).

    در هرصورت خانواده شوکت به دلیل« مطامع نفسانی» پدر خانواده و استفاده از نوعی عقلانیت ابزاری خودمدارانه (نه البته عقلانیت مدرن) امنیتش به مخاطره افکنده شده‏است. اکنون پرسشی که درپشت سریال خیمه زده‏است این است که در فقدان خانواده و در هنگامه ضعف و اختلال در خانواده چه بلائی برسر آدمی ممکن است بیاید؟

    اگرچه سریال نرگس پیام آشکارش اهمیت اقتدار خانواده و گوشزد کردن برای بازسازی هویت ازدست رفته خانواده نیست اما این پیام را می‏توان در لایه‏های عمیق تر متن دید.

    متن نرگس متنی مغشوش است. نرگس در این سریال برای زندگی زنانی که مستقل و بدون حمایت خانواده سر می‏کنند الگوئی پذیرفتنی نیست. او آشکارا دارای مسائل و اشتباهاتی است. شاید این امر را بتوان درک واقعگرایانه از انسان متدین امروزی منظور کرد. تعویض نقش نرگس به طور نمادین نشانه آن است که هویتی اصیل، یکپارچه و تغییرناپذیر از انسان امروزی از میان ما رخت بربسته‏است. نرگس در طول سریال تغییر کرده است هم تغییر عقیده داده‏است و به اشتباهاتش در برخورد با پدیده‏های پیرامون خود معترف شده وهم شخصیتا(تعویض بازیگر) عوض شده‏است.

    برگردیم به مسئله اقتدار خانواده. این روزها  از تضعیف اقتدار خانواده و نقش پدر سخن بسیار گفته می‏شود. تحقیقات جامعه شناسی اگرچه روند خلاف آن را نشان داده و نمایانگر نقش اساسی خانواده در ایران است اما تحلیل گران میل دارند مسئله را بغرنج نشان دهند و پیکان نقد را به سمت نسل امروز نشانه روند. نه خانواده در ایران درمعرض فروپاشی است ونه خانواده همه چیز جامعه است. این جمله که خانواده اولین نهاد اجتماعی و مهمترین آن است، بسیار محافظه‏کارانه است. خانواده نهاد مهمی برای جامعه بشری بوده‏است اما «هرآنچه که هست، ضرورتا این نتیجه را نمی‏رساند که همواره باید باشد». ممکن است درک من خیلی رادیکال باشد اما فکر می‏کنم پایان نهاد خانواده پایان جامعه نیست. جامعه‏شناسان روزگار بدون نهاد خانواده یا حداقل برهه‏ای که دیگر خانواده به شکل امروزین نهاد اجتماعی معتبری نیست را پیش بینی کرده‏اند.

    بدین ترتیب تلاش نرگس. کوشش فردی است که می‏خواهد در دنیای بدون خانواده مستقل و سالم زندگی کند و البته این کار بسی دشوار نمایش داده شده‏است.


    نظرات شما ()